Jag tänkte att jag skulle skriva ett tipsinlägg, inte utifrån mig som fotograf utan mig som entreprenör. I mitt jobb kommer jag i kontakt med massor av härliga människor som också blir kunder. De allra flesta är nöjda vilket gör mig varm och glad i hjärtat, det är det viktigaste för mig! 🙂 Men en del, och så kommer det alltid att vara, är inte riktigt lika nöjda.
Det kan kännas tungt för stunden när det där telefonsamtalet eller det där mailet kommer, där kunden uttrycker att hen inte är nöjd med det eller det och att det och det borde ha gjorts annorlunda. Men vet du? Det är något bra som händer när de missnöjda kunderna hör av sig och talar om det. Ta tillvara på det och framförallt, tala om för kunden att du är glad över att de hör av sig. Det kommer att göra underverk och du kan vända den missnöjda kunden till din bästa marknadsföringskälla någonsin. Kunden kommer att känna sig viktig för att du har lyssnat och tagit till dig och den kunden kommer också att tala om för sina vänner och bekanta att du minsann är väldigt serviceminded och lyhörd för dina kunders önskemål.
När du får konstruktiv kritik har du möjligheten att göra något åt det. Ändra ditt arbetssätt, se över den del i din verksamhet som kunden inte är nöjd med. De kanske tycker att din hemsida är för rörig och svårnavigerad. Det kan kännas som ett hårt slag i magen eftersom du lagt ner timtal på att knåpa ihop en alldeles egen sida, men ta det inte personligt. Sidan är inte till för dig, den är till för dina kunder. Tacka istället för att de talar om detta för dig och förklara att du ska se över sidan snarast.
Det kanske gäller dina produkter. Kunden tycker att du borde leverera något annat, i mitt fall kan det handla om att kunden önskar enbart högupplösta bilder istället för framkallningar eller något dylikt. Säg att du är glad att kunden hör av sig och se sedan över ditt utbud.
Att tala om för en kund som ringer och är lite småirriterad över saker och ting, att du är glad att hen ringer, kommer helt att vända på tonen, det kan jag lova! Jag gjorde det i fredags, det var en man som ringde och var upprörd och jag sa att jag blev glad att han ringde så att jag kunde ändra på det han var missnöjd med. Och när jag sa det var det som en annan man i andra änden av luren, han blev så glad att jag sa så och glad för att han blivit hörd.
Självklart finns det undantag, det kan finnas människor som redan har bestämt sig för att skälla ut dig och sedan inte lyssna på svaret och då är det inte så mycket mer att göra åt det. Men de allra flesta missnöjda kunder kan du vända till en fördel. Så se det som något positivt när du får konstruktiv kritik. Det blir som en gratis marknadsundersökning om vad dina kunder tycker om dig och dina tjänster/ditt utbud och en chans att visa på en fenomenal serviceanda! 🙂